Czym są stany zapalne, TOP30 środków zaradczych

Zrozumienie podstawowych przyczyn stanu zapalnego i odpowiednie zarządzanie nim jest niezbędne do utrzymania ogólnego stanu zdrowia i dobrego samopoczucia. Aby lepiej zrozumieć jak sobie z nimi radzić – najpierw wytłumaczę kilka słów jakie jest jego znaczenie dla organizmu.

Stany zapalne to naturalna i złożona reakcja biologiczna, która występuje w organizmie jako mechanizm ochronny przed szkodliwymi bodźcami. Jest podstawową częścią układu odpornościowego organizmu i odgrywa kluczową rolę w zwalczaniu infekcji, urazów i obcych substancji. Zapalenie jest oznaką, że organizm próbuje się wyleczyć i przywrócić normalne funkcjonowanie. 

Kiedy organizm wykryje uszkodzenie tkanki, infekcję lub podrażnienie, komórki odpornościowe uwalniają substancje chemiczne, takie jak cytokiny i histaminy, które wywołują szereg reakcji. Ta reakcja prowadzi do zwiększonego przepływu krwi do dotkniętego obszaru, powodując zaczerwienienie i ciepło, a także zwiększa przepuszczalność naczyń włosowatych, umożliwiając komórkom odpornościowym i płynowi przemieszczanie się z naczyń krwionośnych do otaczających tkanek. W rezultacie obszar może stać się obrzęknięty i bolesny.

Cztery klasyczne objawy zapalenia to:

  • Zaczerwienienie: Ze względu na zwiększony przepływ krwi i rozszerzenie naczyń, dotknięty obszar może wydawać się bardziej czerwony niż zwykle.
  • Ciepło: Zwiększony przepływ krwi i aktywność metaboliczna w okolicy może sprawić, że będzie ona cieplejsza niż otaczające tkanki.
  • Obrzęk: Zwiększona przepuszczalność naczyń włosowatych umożliwia gromadzenie się płynu w tkankach, co prowadzi do obrzęku lub obrzęku.
  • Ból: Uwalnianie substancji chemicznych i nacisk na nerwy może powodować ból i dyskomfort w dotkniętym obszarze.

Zapalenie może być ostre lub przewlekłe. Ostre zapalenie jest krótkotrwałą reakcją na uraz lub infekcję i zwykle jest korzystne. Jeśli jednak reakcja zapalna stanie się nadmierna lub przewlekła, może prowadzić do uszkodzenia tkanek i przyczyniać się do różnych schorzeń, takich jak zapalenie stawów, astma i niektóre choroby autoimmunologiczne.

Za stany zapalne odpowiadają markery z krwi takie jak: CRP, OB (odczyn Bieranckiego), interleukiny (1. i 6.) oraz TNF-alfa. Czasami aby je stwierdzić nie są potrzebne badania – będzie je miał każdy kto: codziennie pali papierosy, chronicznie się nie wysypia, spożywa nadmierną ilość mięsa, ma aktywność fizyczną mniejsza niż 3,5h / tygodniowo czy regularnie pije alkohol. To są w praktyce najlepsze wyznaczniki chronicznego stanu zapalnego.

Podsumowując, stan zapalny jest istotnym procesem, który pomaga organizmowi bronić się i wspomagać gojenie. Jednak musi być dobrze uregulowany, aby uniknąć szkodliwego wpływu na tkanki i narządy. Ponieważ utrzymujący się stan zapalny jest dla organizmu sporym wydatkiem energetycznym warto podjąć wszelkie działania które mogą go zniwelować co przełoży się na nasz dobrostan.

Natura wyposażyła nas w cały zestaw środków zaradczych na stany zapalne w ciele. Oto TOP30 sprawdzonych substancji i metod na na stany zapalne w organizmie:

  • Kurkuma zawierająca kurkuminę (czyli aktywny jej składnik), ma silne właściwości przeciwzapalne. Możesz dodawać kurkumę do swoich potraw lub przyjmować ją jako dodatek. Najlepiej z pieprzem czarnym dzięki czemu jej wchłanianie będzie lepsze.
  • Imbir: zawiera gingerol, który ma działanie przeciwzapalne. Spożywanie świeżego imbiru w herbacie, dodawanie go do posiłków lub przyjmowanie suplementów imbirowych może pomóc zmniejszyć stan zapalny.
  • Kwasy tłuszczowe omega-3: znajdujące się w tłustych rybach (łosoś, makrela, sardynki), siemieniu lnianym, nasionach chia i orzechach włoskich kwasy tłuszczowe omega-3 mają właściwości przeciwzapalne. Rozważ włączenie tych pokarmów do swojej diety lub przyjmowanie suplementów oleju rybiego.
  • Zielona herbata: bogata w polifenole, zielona herbata ma właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Regularnie pij zieloną herbatę, aby uzyskać potencjalne korzyści.
  • Owoce bogate w przeciwutleniacze: jagody, truskawki, maliny i jeżyny są bogate w przeciwutleniacze, które zwalczają stany zapalne. Ciesz się nimi świeżymi lub mrożonymi jako część swojej diety.
  • Czosnek: zawiera związki siarki, które mogą pomóc zmniejszyć stan zapalny. Użyj świeżego czosnku do gotowania, aby uzyskać najlepsze rezultaty.
  • Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia: wysokiej jakości zawiera oleokantal, który ma działanie przeciwzapalne. Użyj go jako podstawowego oleju do smażenia lub polej nim sałatki.
  • Pokarmy bogate w resweratrol, znajdujący się w winogronach, ciemnej czekoladzie ma właściwości przeciwzapalne.
  • Probiotyki: zdrowe jelita mogą pozytywnie wpływać na stany zapalne. Pokarmy bogate w probiotyki, takie jak jogurt, kefir, kapusta kiszona i kimchi, mogą wspierać zdrowie jelit.
  • Dobrej jakości olej C-B-D oraz C-B-G ze względu na właściwości uspokajające, tonizujące i pomagające wyciszyć się.
  • Bromealina: ten enzym występujący w ananasach ma właściwości przeciwzapalne. Spożywanie świeżego ananasa lub przyjmowanie suplementów bromelainowych może być korzystne.
  • Rozmaryn: rozmaryn zawiera kwas rozmarynowy, który ma działanie przeciwzapalne. Możesz użyć świeżego rozmarynu do gotowania lub pić go jako herbatę.
  • Boswellia (indyjskie kadzidło): żywica z drzewa Boswellia została wykorzystana ze względu na swoje właściwości przeciwzapalne. Suplementy Boswellia są dostępne w postaci kapsułek.
  • Diabelski pazur: zioło to ma właściwości przeciwzapalne i przeciwbólowe. Jest powszechnie stosowany do wspierania zdrowia stawów. Suplementy z diabelskim pazurem można znaleźć w sklepach ze zdrową żywnością.
  • Koci pazur: to zioło o właściwościach przeciwzapalnych i przeciwutleniających. Jest dostępny w formie suplementu.
  • Kora wierzby białej (ang. White Willow Bark), zawiera salicynę, związek o właściwościach przeciwzapalnych. Suplementy z korą są często stosowane w celu złagodzenia bólu.
  • Korzeń lukrecji: korzeń lukrecji zawiera glicyryzynę, która ma działanie przeciwzapalne. Jest dostępny jako suplement lub w postaci herbaty.
  • Kwercetyna: kwercetyna to flawonoid o właściwościach przeciwzapalnych występujący w cebuli, jabłkach i owocach cytrusowych. Dostępne są również suplementy.
  • Wiązówka błotna (ang. Meadowsweet): zawiera salicylany, które są naturalnymi związkami przeciwzapalnymi. Jest dostępny w formie suplementu.
  • Pokrzywa: była tradycyjnie używana ze względu na swoje właściwości przeciwzapalne. Suplementy z pokrzywy lub herbata mogą być korzystne.
  • Złocień maruna (ang. Feverfew): to zioło znane ze swoich właściwości przeciwzapalnych i przeciwbólowych. Jest często stosowany przy bólach głowy i migrenach.
  • Olej z czarnej porzeczki: jest bogaty w kwas gamma-linolenowy (GLA), który ma działanie przeciwzapalne. Jest dostępny w formie suplementu.

Styl życia i zabiegi:

  • Ćwiczenia i redukcja stresu: regularna aktywność fizyczna i techniki radzenia sobie ze stresem, takie jak medytacja i joga, mogą pomóc w zmniejszeniu przewlekłego stanu zapalnego.
  • Inhalacje czystym wodorem / wodorterapia – pomagają w sposób zauważalny zredukować stany zapalne w organizmie.
  • Zadbanie o regularne pory posiłków i dobrej jakości sen.

Stosowanie na skórę:

  • Żel Aloe Vera ma działanie kojące i przeciwzapalne, gdy jest stosowany miejscowo na skórę.
  • Olejek eteryczny z kadzidłowca: ma właściwości przeciwzapalne i może być stosowany w aromaterapii lub rozcieńczony do stosowania miejscowego.
  • Arnika: to tradycyjny środek zmniejszający stany zapalne i siniaki. Jest dostępny w postaci kremów, żeli i maści do stosowania miejscowego.

Pamiętaj, że indywidualne reakcje na te środki zaradcze mogą się różnić, a utrzymanie zbilansowanej diety i ogólnie zdrowego stylu życia jest niezbędne dla długoterminowego dobrego samopoczucia.

Autor artykułu:
Konrad T. Sobiecki, Terapeuta Konop*ny

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie fragmentów treści bez zgody autora zabronione.

error: Treści są chronione prawem. Kopiowanie i rozpowszechnianie jest niedozwolone.